Oppdatert: 20.11.21
Litt om PHP

For deg som har lyst til å prøve

Flere av de 'tutorials' (kursene) du finner her, åpner opp med å fortelle deg at du trenger Apache (PHP) og MySql (databasesystem) installert for å kunne kjøre PHP.
Det kan du trygt hoppe over! De aller fleste som selger lagringsplass på nettet, har slike tjenester ferdig installert.
Du kan altså bare sette i gang med å prøve ut PHP uten å bekymre deg noe om kompliserte installasjoner.
Det eneste du trenger i tillegg til en lagringsplass hos en internettleverandør (ISP), er litt kjennskap til HTML + en egnet editor + et filoverføringsprogram (FTP)
Internettleverandører med ulike tilbud finner du mange av. Jeg bruker primært Nordhost, som er en stabil, norsk ISP med gode tilbud og fin service.

Gratis Web-editorer finner du i hopetall på nettet.
Her er 10 slike editorer vurdert, og på denne Wikipediasiden er det listet opp et større antall.

Det finnes også mange gratis FTP'er på nettet.
Selv bruker jeg et som heter FileZilla.
Den finnes i en gratisutgave og en PRO-utgave som koster noen dollar.
Selv bruker jeg gratisutgaven.
Du finner FileZilla her...

Bare sett i gang med din første PHP-koding!

Her er et lite eksempel på slik koding:

Og her er resultatet:

Hei, hei!

Som du ser, begynner kodingen med å informere serveren om at PHP startes opp med tegnet '<' etterfulgt av '?php'
Så er det lagt inn en kommentar om hva som skjer. Kommentarer innledes med '//'
PHP hopper over alle slike kommentarer.
echo sender det som står mellom anførselstegnene, til skjermen.
'echo "Hei, hei!";' sender altså teksten til skjermen.
Merk deg at alle PHP-programlinjer avsluttes med ';'
Så avsluttes PHP-sekvensen med '?' etterfulgt av '>'
... og du er tilbake i html igjen :)

Slik PHP-koding kan du legge inn over alt i html-kodingen din, noe som gir deg enorme muligheter til å utvide funksjonaliteten til sidene dine.
Dette er enkelt å få til - og veldig morsomt!

Lykke til med PHP :)

oppdatert 20.11.21