”Den røde stjernen”

Utskriftsvennlig versjon
Skriv ut!

Arbeidsgang

Vi overtok “stafettpinnen”, kista, på ASP-seminaret i Arendal. Vel tilbake på jobb ble det en kort oppfrisking om prosjektet og storyline-metoden. Samtidig spurte jeg om noen av mine kollegaer kunne tenke seg å gjøre dette med egen klasse. Og heldigvis for meg og Trine, min klassestyrer-kollega, hadde ingen andre tid til dette. Dermed var vi klare for å sette i gang med vår 6.klasse!

Uka etter ble klassen informert om skrive-prosjektet; ideen bak, metoden, tidsbruken, og litt om hvordan. Vi syns det var viktig å ikke blande denne informasjonen oppi selve fabuleringen og skrivearbeidet. Samtidig ble det skapt en forventning til det forestående arbeidet.

Selve oppstart-dagen sørget vi for at det i klasserommet var en trivelig atmosfære. Vi hadde også invitert en journalist som var i lag med oss. Kista ble tatt fram for aller første gang. En av oss lærere leste den første fortellingen ”Det spøker på Utstein kloster”. Deretter åpnet vi kista. Hva ville vi finne? Så ble den andre fortellingen ,”Det mystiske skrinet”, lest for elevene. Vi fabulerte litt over hva historiene fortalte oss og lyttet til hørespillet ”Skrinet i klostermuren”, fra Gamlebyen skole.
Og nå var det tid for å studere alt innholdet i kista. Pengene, trefiguren, det røde korset, medaljongen og papirarkene ble sendt rundt og undersøkt nøye. Tallet på innsida og bokstaven på utsida av kista var spesielt spennende å fabulere over.

Hvilke spor hadde vi å gå ut fra? Punkter ble notert ned, og elevene ide-myldret gruppevis. Dette ble en særdeles produktiv fase hvor 6.klassingenes frodige fantasi blomstret.
Gruppenes ideer ble diskutert i plenum.

Elevene dukket ned i ulike oppslagsverk, samt internett. Her var mange spennende fakta vi kunne spinne videre på.

Etter hvert ble ”skjelettet” av historien vår skissert opp. Og sjangeren fortelling ble bestemt, så nå var vi endelig klare til å skrive! Og selve skrivingen ble organisert som stafettskriving. To elever startet opp, og deretter overtok neste par. Slik fortsatte det til det nærmet seg avslutningen på fortellingen. Den fikk ei gruppe på fem elever i oppdrag å skrive.
Til slutt ble det lesing og justering av innhold og ulike opplysninger. Dette ble gjort i plenum. Ofte ble avgjørelser tatt med avstemninger.
Arbeidsformen var nok tidkrevende, men samtidig gav den elevene følelsen av at dette var deres produkt.

Parallelt med stafettskrivingen laget elevene tegninger og ting som skulle legges i kista. Her hadde vi et godt samarbeid med elevenes kunst- og håndtverkslærer.

Før vi kunne si at vi endelig var ferdige, finpusset vi lærerne på teksten m.h.t. ortografi og tegnsetting. Noen steder måtte vi inn å justere på noen setninger.
Avslutningen ble like stemningsfull som oppstarten! Teksten ble lest opp, og alle tingene (skinn-kartet, brevet fra Anne, maiskjedet, skinnpungen til pengene, myntene fra Spania, Mexico og Guatemala) ble høytidelig lagt oppi kista. Hele ”seremonien” ble fotografert.

Elevene har trivdes godt med dette arbeidet. De syns det var leit at de var ferdige! Men vi gleder oss til å høre fortsettelsen om Maria i Guatemala og alle de andre jentene i slekten!

Nå har ikke vi i vår tekst nevnt noen årstall som angir nøyaktig alder på Helena og Maria, men vi hadde som utgangspunkt året 1556 da Enrico og Helena ble født. (”Skrinets hemmelighet”) Vi følger Helena til hennes datter, Maria, er ei lita jente på omtrent 10 år. Helena er vel da ca. 25 år. Stokkan skole kan justere dette som det passer til deres tekst.

Helt til slutt har vi en oppfordring å komme med. Sporet ”1492 C.C.” håper vi noen griper fatt i. Kanskje det kan fortelle noe om medaljongens gåte.
Vi ønsker dere god reise og at dere får det like artig i skrivinga som vi har hatt det!

Hilsen fra Trine og Birgit ved Risøyhamn skole

medaljong.gif - 32452 Bytes