Oppdatert: 14.05.2021
'Vitrivian' av Leonardo da Vinci (1492)

Renessansens idealer
'Vitrivian' av Leonardo da Vinci (1492)

Den vitruviske mann eller Den vitruvianske mannen (på latin Homo Vitruvianus) er en proporsjonsstudie fra en skisseblokk til Leonardo da Vinci fra rundt år 1487.
Tegningen viser en naken mannskropp forfra med utslåtte armer og rette bein, innskrevet i en sirkel og et kvadrat.
Motivet illustrerer en tekst av den romerske arkitekten Vitruvius som beskriver relasjoner mellom geometri og menneskekroppens proporsjoner. Høyden til kroppen er beregnet til åtte hoder.

Bildet er et typisk eksempel på kunst i renessansen, hvor det var vanlig å framstille mennesket nakent, etter slik det også var i antikken.
Originalen, som måler 34,4 x 25,5 cm, finnes i Gallerie dell'Accademia i Venezia i Italia.
Notatene som hører til tegningen er skrevet speilvendt.

Kilde: Wikipedia

Du finner mer inngående informasjon på denne wikipediasiden! (engelskspråklig)

oppdatert 14.05.2021
11.952.849  visitors