Oppdatert: 23.09.23

Norsk folkediktning

Sagnet om Tunhovdskrubben

I Tunhovd bygd levde det for mange, mange år siden en røver som ble kalt Tunhovdskrubben.
Han bodde i en liten hytte som lå i skjul inne i skogen. Like forbi gikk ”drifteslepa”, ei slepe som kom helt fra Vestlandet, over Geilo, gjennom Tunhovd og videre helt til Drammen.
Her ferdes det mye folk, både budskap og klingende mynt, så det var nok en grunn for at Tunhovdskrubben hadde slått seg ned her.
Slepa krysset en stor bekk, og der hadde han lagt ei stor steinhelle. Når folk gikk over den, vippet den litt, og da gav den fra seg en lyd, som et ”klunk”. Denne hella fikk navnet”klunkhella.”
Tunhovdskrubben lå på lur, og da han hørte det ”klunket” i hella gikk han lenger frem i skogen, slo i hjel de reisende, og stjal både gull og sølv.
Men så hadde det seg slik at to karer hadde fått høre om denne ”skrubben” og blitt enige om at de skulle ta han og stjele alt gullet hans.
De lurte seg innpå hytta hans, men det ble slik at de torde ikke ta han med en gang, så de ba om husly for natta. Det skulle de få, og han viste dem plass i ei løe. Da natta kom gjemte karene seg, og da Tunhovdskrubben kom for å drepe og røve dem, hoppet de på han og drepte han. Noe gull og sølv fant de ikke, for det sier sagnet at Tunhovdskrubben hadde lagt i ei stor gryte og gravd ned i Megardsskaret på Tunhovdåsen.

Dette sagnet har en annen slutt også:

Der sies det at Tunhovdskrubben levde bra av å røve ferdefolk. Men en gang skulle han ut på en reise, han gravde ned gullet i Tunhovdåsen. Så tok han båten sin og satte over Tunhovdfjorden, men midt utpå sank den og Tunhovdskrubben druknet der. Ingen har funnet gryta med gull, men en båt som var laget av en uthulet trestamme fant de på bunn av fjorden, og den har fått sin plass på Dagali museum og sies å være båten til Tunhovdskrubben. Klunkhella ligger på en gård her i bygda , så det er nok ingen tvil om at sagnet er sant.

Dette sagnet er nok skrevet ned i noen bygdebøker, men jeg har skrevet det ned slik jeg husker det er blitt meg fortalt.

oppdatert 23.09.23
11.982.771  visitors