Litteraturen 1500 - 1700 (sm)



Tema(er) I denne modulen skal vi arbeide med litteraturen fra 1500-tallet fram til ca. 1700.
I praksis vil dette si at vi hovedsaklig leser tekster og bakgrunnsstoff knyttet til renessansen og barokken.
I hht. læreplanen bør vi lese tekster av Petter Dass, Dorothe Engelbrektsdotter.


Ressurser

= Obligatorisk

Litteraturen 1500 - 1700: Nynorskressurser:


Oppgaver


Mål: eleven skal
3.9.2 ha kunnskap om norsk og nordisk litteratur frå dei eldste tider og fram til ca. 1900 og samtidig få litteraturhistorisk oversikt og samanheng. Tekstene skal setjast inn i ein samfunnssamanheng. I nokon grad kan ein også trekkje inn tekstar frå verdslitteraturen.

a)
Les om litteraturen på 1500-/1600-tallet i GVK s. 134 - 148 (Impuls ny utg. s. 41 - 47)
I tillegg bør du lese om denne perioden i denne oversikten over norsk språk- og litteraturhistorie (->1900), og i denne epokeoversikten fram til i dag. Husk! Du skal her kun lese om 1500-/1600-tallet.
Lag deg ei liste over alle tidstypiske særtrekk.

b)
Med utgangspunkt i det du nå har lært om særtrekkene ved disse periodene, skal du finne tidstypiske trekk ved:
  1. "What a Piece of Work is Man" (renessansetekst av Shakespeare)
  2. 'Hellige vorde ditt navn' (tekst av Petter Dass)
  3. Fra 'Nordlands Trumpet' (tekst av Petter Dass)
  4. 'Aftensalme' (tekst av Dorothea Engelbretsdatter)
Her er et par lenker som kan lette arbeidet med "barokken + Petter Dass" og "barokken + Dorothea Engelbretsdotter (+'Aftensalme')".
Har du noen gang sendt brev, e-post, e.l. uten å få svar raskt nok?
Det har Petter Dass! Her er en forsiktig oppfordring til Dorothea Engelbretsdatter om å 'trø til' med et svar...
Slik kan det også gjøres :-)

c)
Studer disse to bildene av Leonardo DaVinci:
Jomfru og barn
Mona Lisa
Hva mener du er tidstypisk ved disse to renessansebildene?
Ta så en titt på Bathsheba av Rembrandt fra 1600-tallet.
Hva finner du der?
Gå til Louvre og/eller Nasjonalgalleriet. Finn eksempler fra de to samme periodene som du synes illustrerer de tidstypiske trekkene vi har jobbet med i litteraturen.
Forklar!