Oppdatert: 23.10.2018

VGSkole: 'Balder blir drept'

Norrønt språk

Uttaleregler

Stemme: Bjarklind Einarsdottir (kun halvparten er innlest)
Oppgavekommentarer

Kommentar:
I følge Snorre drømte Balder, den vakreste av alle guder, vonde drømmer om hvordan det skulle gå ham i livet.. Disse drømmene fortalte han til æsene, og de holdt råd om hva som burde gjøres. Det ble vedtatt at de skulle be om nåde for Balder uansett hvilke farer han ble utsatt for. Frigg, som var Balders mor (og gift med Odin) tok så ed av alle ting på at de skulle spare Balder, både ild og vann, jern og allslags malm, steiner, jorda, trærne, sottene, dyrene, fuglene, eiteret og ormene. Etter at dette var gjort moret æsene seg med å skyte og hogge på Balder. Hva de enn fant på, var det ingenting som beit på Balder.
Men listige slanger lurte:

Originaltekst:
En er þetta sá Loki, Laufeyjar son, þá líkaði honum illa er Baldr sakaði ekki.
Han gekk til Fensalar til Friggjar ok brá sér i konu líki; þá spyrr Frigg ef sú kona vissi hvat æsir hòfðust at á þinginu.
Hon sagði at allir skutu at Baldri, ok þat, at hann sakaði ekki.
Þá mælti Frigg: «Eigi muni vápn eða viðir granda Baldri; eiða hefi ek þegit af òllum þeim,» Þá spyrr konan: « Hafa allir hlutir eiða unnit at eira Baldri?»
Þá svarar Frigg: «Vex viðarteinungr einn fyrir vestan Valhòll; er Mistilteinn kallaðr; sá þótti mér ungr at krefja eiðsins. »
Þvi næst hvarf konan á braut; en Loki k Mistiltein ok sleit upp ok gekk til þings.
En Hòðr stóð útarliga í mannhringinum, því at hann var blindr.
Þá mælti Loki við hann: «Hvi skýtr þú ekki at Baldri?»
Hann svarar: «Því at ek sé eigi hvar Baldr er, ok þat annat, at ek em vápnlauss.»
Þá mælti Loki: «Gerðu þó í líking annarra manna, ok veit Baldri sømd sem aðrir menn; ek mun vísa þér hvar hann stendr; skjót at honum vendi þessum.»
Hòðr tók Mistiltein ok skaut at Baldri at tilvísun Loka; flaug skotit í gegnum hann, ok fell hann dauðr til jarðar, ok hefir þat mest úhapp verit unnit með goðum ok mònnum.
Þá er Baldr var fallinn, þá fellust òllum ásum orðtòk ok svá hendr at taka til hans, ok sá hverr til annars, ok váru allir með einum hug til þess er unnit hafði verkit; en engi mátti hefna; þar var svá mikill griðastaðr. En þá er æsirnir freistuðu at mæla, þá var hitt þó fyrr, at grátrinn kom upp, svá at engi mátti òðrum segja með orðunum frá sínum harmi. En Óðinn bar þeim mun verst þenna skaða, sem hann kunni mesta skyn, hversu mikil aftaka ok missa ásunum var í fráfalli Baldrs.
En er goðin vitkuðust, þá mælti Frigg ok spurði, hverr sá væri með ásum er eignast vildi allar ástir hennar ok hylli, ok vili hann ríða á Helveg ok freista ef hann fái fundit Baldr, ok bjóða Helju útlausn, ef hon vill láta fara Baldr heim i Ásgarð. En sá er nefndr Hermóðr enn hvati, sonr Óðins, er til þeirrar farar varð. Þá var tekinn Sleipnir, hestr Óðins, ok leiddr fram, ok steig Hermóðr á þann hest ok hleypti braut.

(o med kvist er her skrevet som: ò)

Se en flott visualisering av historien!

Prøv å få Balder tilbake fra Helheim

Du finner flere dramatiseringer og annet interessant stoff i Åsgård

Forslag til oversettelse:
Men da Loke Lauvøyson så dette, da likte han dårlig at ingen ting skadde Balder. Han kledde seg som kvinne og gikk til Frigg i Fensal.Frigg spurt om den kona visste hva æsene tok seg til på tinget.
Kona svarte at alle skjøt på Balder, og at det ikke gjorde ham noe.
Da sa Frigg: "Hverken våpen eller tre vil skade Balder; jeg har fått alle ting til å sverge på det."
"Har virkelig alle ting sverget på at de ikke vil skade Balder?", spør kona.
Frigg svarer: "Det vokser en 'renning' (rotskudd av tre) vestenfor Valhall; den blir kalt misteltein. Den syntes jeg var for ung til å kreve ed av."
Da gikk kona bort.
Loke tok mistelteinen og slet han opp og gikk til tings.
Hod stod i utkanten av mannringen, fordi han var blind.
Loke spurte ham: "Hvorfor skyter du ikke på Balder?"
"Fordi jeg er blind," svarte han. "Dessuten er jeg våpenløs."
Da sa Loke: "Du får da gjøre som de andre, og vise Balder ære (slik) som de gjør. Jeg skal rettlede deg om hvor han står. Skyt på ham med denne kvisten!"
Hod tok mistelteinen og skjøt på Balder, slik som Loke viste ham til. Skuddet gikk gjennom Balder, og han falt død til jorda.
Og det er den største ulykken som har hendt både æser og mennesker.
Da Balder var falt, orket ingen av æsene å si et ord, og de lot armene henge slapt ned, i stedet for å ta seg av liket. De bare så på hverandre; og alle syntes det samme om ham som hadde gjort verket. Men hevne seg på ham kunne de ikke her, slik et fredlyst sted som det var. Og da æsene prøvde å tale, kom de bare på gråten, så ingen fikk sagt den andre hvor sorgfull han var.
Odin var den som denne ulykken gikk mest inn på; for han så klarest hva for tap og skade æsene led ved Balders død.
Da æsene hadde roet seg noe, tok Frigg til ords og spurte hvem av æsene det var som ville vinne all velviljen og kjærligheten hennes med å ri på Helveg og prøve å finne Balder, og by Hel løsepenger for at hun skulle la Balder få fare hjem igjen til Åsgård.
Hermod den raske er han kalt, han som tok på seg denne ferden. Sleipne, hesten til Odin, ble da tatt og leid fram; og Hermod steg opp på ham og red i vei.

oppdatert 23.10.2018
11.952.725  visitors