2b)
Med utgangspunkt i bakgrunnsstoffet om folkeviser skal du:
Kunne forklare det konkrete innholdet i de to obligatoriske visene
bestemme hvilke folkevisegrupper de to visene hører til - og hvorfor
sette opp en liste over alle typiske folkevisetrekk du finner i visene
2c)
Finn ett eller flere eksempler på viser som tilhører de øvrige folkevisegruppene. "Dokumentasjonsprosjektet" er en utmerket kilde.
Gi en kort forklaring!
Dersom temaforslaget ditt er svært konkret, prøv å komme fram til et mer generelt.
Vi vet at den siste delen av visa (Kari i Himmelrik) har blitt lagt til mot slutten av middelalderen. Hva kan du si om denne visa med utgangspunkt i det?
2e)
Vet du om noen folkeviser som er knyttet til området du kommer fra? Du kan jo f.eks. kontakte folkebiblioteket på hjemstedet ditt, spørre eldre venner og slektninger, o.l.
Dersom du finner ei eller flere slike viser, kan du enten sende teksten(e) til meg, eller legge dem ut på en egen webside. Send meg i så fall webadressen slik at jeg kan lage en link.
(trenger du tips om hvordan du lager egne sider, kontakt meg! Det er hjelp å finne på nettet)
ha god kunnskap om og vere sikre i hovudmål og sidemål
2g)
Les om verbbøyinga i minigrammatikken i ordboka s. 9 til s. 13
Merk deg dette:
Dei fleste verba med preteritumsendinga -et i bokmål er -a verb i nynorsk!
Bøy desse verba:
å hoppe
å sykle
å rette
å mjølke
å tørke
2h)
Finn minst fem verb som endar på '-et' i preteritum på bokmål. Skriv dei på nynorsk, og bøy dei etter regelen ovanfor. Kontrollér i ordlista etterpå.