Home -> GMsys Homepage Please visit our sponsors.
Click Here to Visit our Sponsor
The UNESCO Transatlantic Slave Trade project

Familien Lie–Henriksen og realismen

Tida har gått i Lillehammer. Alle har flyttet opp en klasse, Axels arbeid som lærer og småbruker går sin skeive gang, og Elisabeth pendler trofast til jobben i Oslo. Tanja har søkt seg arbeid i Oslo. Det var en ledig stilling ved SV-kontoret i hovedstaden, og hun søkte umiddelbart. Utrolig nok – i hennes øyne – fikk hun jobben, og hun har vært på desperat jakt etter bolig i lang tid. ”Utrolig at folk i det hele tatt kan bo i denne byen, - med så ekstreme boligpriser!” tenker hun der hun sitter og blar gjennom Aftenpostens utleiemarked.
Etter uttallige telefoner lykkes hun endelig i å få et napp på en hybelleilighet i Camilla Collettsgate, og dit er hun i ferd med å flytte.
Helmer går nå i 2. klasse AF, og der er de i ferd med å hive seg ut i realismen på 1800-tallet i norsktimene. Læreren er uhyre fornøyd! Han har fått i oppgave av skoleavisa å presentere noen representative verk fra denne perioden for på den måten å skape interesse for de samfunnsproblemene som ble tatt opp til debatt . Målet til redaktøren er nok å få fram det faktum at mange av disse problemene på mange måter fortsatt er aktuelle.

PBL-modul: Realismen

PBL: Sjekkpunkter!

Bestillingen fra skoleavisen skal effektueres mest mulig rasjonelt.
Klassen har funnet en side på nettet som greitt og oversiktelig presenterer selve perioden, og den bestemmer de seg for å bruke.
I utgangspunktet har de allerede lest et selvvalgt skuespill av Ibsen + en selvvalgt roman.

Drama: Peer Gynt, Et dukkehjem, Gengangere eller Vildanden
Roman: Synnøve Solbakken, Gift, Familien på Gilje, Albertine eller Sjur Gabriel

Følgelig finner de ut at det vil være forholdsvis enkelt, og ikke minst raskt, og fordele seg på grupper ut fra de verkene de har valgt. Dette må naturlig nok skje i to runder, en for skuespillet og en for romanen.
En tenkt oppgavetekst vil da ganske enkelt kunne være: ”Tolk …..”
Etter at gruppene har utviklet og gjennomgått produktene sine grundig i samarbeid med læreren, sendes de ferdige artiklene til redaktøren pr. e-post.

Skriv ut PBL-sjekkpunktene ovenfor og bruk dem i gruppearbeidet!
Dette bestillingsverket SKAL publiseres i skoleavisen, og du MÅ følgelig være nøye med kildehenvisninger. Les denne siden av Leif Harboe, og følg de anvisningene han gir nøye!

Tanja flytter altså inn i en leilighet i Camilla Colletts gate i Oslo. Hun kjenner jo byen fra før av, så det tar ikke lange stunden før hun føler seg skikkelig hjemme igjen.
En venninne av henne, som har jobbet i Kvinnefronten og er godt skolert, sier en dag til henne at det passer godt å bo i en gate med et slikt navn. Tanja har ikke tenkt noe særlig over gatenavnet tidligere, og hun blir litt nysgjerrig. Camilla Collett har hun lest om på skolen, men egentlig husker hun heller lite av det. En dag dumper hun tilfeldigvis over Camilla Collett på det lokale biblioteket, og hun låner med seg et par bøker hjem. Tanja skjønner raskt hva venninnen har ment med bemerkningen om gatenavnet. Etter hvert som Tanja leser, finner hun ut at Camilla Collett må ha vært en kvinne med sine meningers mot, og så absolutt et menneske hun føler stadig større respekt for.
På internett finner Tanja en side som hun synes kan gi henne god hjelp i forståelsen av Camilla Collett som foregangskvinne. På jobben er det naturlig nok flere av kollegene hennes som er interessert i det Tanja driver med, og etter hvert utvikler det seg en hel liten studiegruppe.
Tanja jobber seg gjennom Amtmandens Døtre og finner snart ut at mangt og mye har endret seg med hensyn til kvinnerettigheter siden den gang Camilla Collett skrev sine bøker. Hun synes boka er riktig fin, men sliter en del med det tunge språket. "Evigvarende, milelange perioder på alderdommelig dansk kan ta knekken på noen og enhver," tenker hun.

På byen en kveld dumper Tanje på en gammel venninne. Tilfeldigvis nevner hun at hun akkurat har lest Amtmandens Døtre, og at hun synes boka er god, men språket fryktelig tungt. Det viser seg at venninnen jobber som omviser på Aulestad i Gausdal, det gamle 'setet' til dikterhøvdingen Bjørnson. "Bjørnson var også levende opptatt av samtidens problemer," sier hun, "men han var nok ikke så direkte i bøkene sine som Camilla Collett. Derimot var han kommet atskillig lenger med fornorskningen av språket i litteraturen, og du burde absolutt kose deg med en av bøkene hans."
Tanja tar oppfordringen på strak arm, og låner Synnøve Solbakken på biblioteket dagen etter. Allerede etter de første linjene skjønner hun at dette er noe helt annet. "Utrolig at disse to bøkene kan være skrevet på samme tid," sier hun til seg selv.

Home -> GMsys Homepage Copyright © Gm Systemutvikling Utskriftsvennlig versjon
Skriv ut!