Mål 3.10.3: skal lese og ha kunnskap om 1700-talet: |
|
3.10.3.4 |
Tekstar av Ludvig Holberg bør vere med |
3.10.3.5 |
Tekstar av Johan Herman Wessel bør vere med |
Mål 3.8: elevane skal utvikle vidare den skriftspråklege kompetansen frå grunnkurset |
|
3.8.1 |
ha god kunnskap om og vere sikre i hovudmål og sidemål |
3.8.2 |
kunne skrive lengre samanhengande tekstar på hovudmål og sidemål i ulike sjangrar med større krav til innhald, oppbygging og språkføring |
3.8.5 |
kunne resonnere, argumentere og drøfte i skriftleg framstilling |
Mål 4.15: eleven skal ha kunnskap om norsk språkutvikling og språkvariasjon |
|
4.15.5 |
ha kunnskap om stilistikk og tekstsamanbinding og kunne nytte denne kunnskapen i arbeidet med tekst og språk |
4.15.6 |
ha kunnskap om argumentasjonsteknikk og kunne nytte denne kunnskapen i tekstanalyse og arbeidet med tekstar |
Mht. 'Jeppe på Berget' trenger du kun å lese akt 1
Det anbefales allikevel å lese hele stykket. Dersom du synes det er tungt å lese den litt gammelmodige danske teksten, kan du godt låne/kjøpe stykket i norsk utgave.
Du bør også kunne litt om bakgrunnen til Ludvig Holberg, Johan Herman Wessel og Johan Nordahl Brun, samt kjenne til Det Norske Selskap.
Oppgave: Send meg en e-mail med et sammendrag av tidstypiske trekkene og andre sentrale sider ved tekstene ovenfor.
c)
Åpne spm. + flervalgspørsmål kommer!
d)
Les grundig om argumentasjon/sakprosa i:
GGK s. 27 - 37
GVK s. 88 - 102
eller
Impuls (gammel) s. 245 - 271
eller
Impuls (ny) s. 436 - 462
eller i den læreboka du har valgt å bruke.
Gå deretter gjennom en oppsummering av de mest sentrale sidene ved skjult argumentasjon og
åpen argumentasjon
e)
Du skal nå arbeide med teksten "Dra du inn i granskauen" av Bernth F. Øhrn (Fremtiden i våre hender - Folkevett, nr 6/83).
Du finner en oppgave nederst på siden, samt en liten oversikt over momenter du bør ha med.
Besvarelsen skal leveres inn for evaluering.
Husk at du skal skrive en stil, ikke en rapport!
Du finner mange gode råd om hvorledes en stil bør skrives på denne siden!