Oppdatert: 28.05.21

Kommentarfeltets ti bud
Mange unge mennesker som deltar i samfunnsdebatten, gjør det for aller første gang.
Blir de møtt med hets og usakligheter, kan den første gangen bli den siste.
Gjengitt med tillatelse fra Aftenpostens spalte 'Si;D'

1. Ikke bruk alderen min mot meg.

Om du skal komme med motargumenter, gjør det på grunn av det jeg sier, ikke på grunn av min "manglende erfaring"

ARINA AAMIR (15),
nestleder Aker unge Høyre:

"Alder er kun et tall og sier hverken noe om min dyktighet eller mitt potensial. Det er rett og slett urettferdig å se noen voksne diskriminere oss unge kun på grunn av alderen vår fremfor å se på saken vi fremmer."

2. Les hele teksten før du skriver.

Dersom du bare leser overskriften, er du ikke like godt i stand til å debattere konstruktivt.

SASKIA BRENNEN (21),
student:

"Når kommentarer er basert på en brøkdel av teksten, er det ikke grunnlag forsunn debatt ettersom man opererer med ulike oppfattelser av samme tekst."

3. Vær saklig!

Jeg hører gjerne hva du mener om saken, men bryr meg lite om hva du mener om meg som privatperson.
De saklige poengene dine mister sin slagkraft dersom du blander dem med negative og irrelevante personkarakteristikker.

PETER HÅNDLYKKEN (21),
student

"Ikke bare er saklighet grunnmuren for god debatt. Den er også det fremste virkemiddel vi har til å finne enighet og forståelse.
Da jeg skrev et innlegg om frykt for hatkriminalitet, fikk jeg høre at 'homoer som meg' alltid skulle leke offerrolle.
Denne typen argumentasjon dreper enhver debatt."

4. Velg ordene dine med omhu

Husk at det er mennesker bak innleggene.
Kommenter som om du står foran meg og snakker.

NIKITA AMBER ABBAS (19),
nestleder i Norges Handikapforbunds Ungdom:

"Noen skriver innlegg for første gang, andre har skrevet mange før. Uansett om man er ny eller erfaren, er alle mennesker med følelser. Ikke kommenter noe du ikke hadde sagt til en du er glad i, selv om du er uenig."

5. Ikke bryt loven!

Husk at Norges lover også gjelder på nett.
Unngå trusler og hatefulle ytringer.

RAUAND ISMAIL (21),
nestleder i Miljøpartiet De Grønne, Oslo

"Det er ikke lov å skrive hva som helst på internett, det er ikke lov å true folk i et kommentarfelt, og det er ikke lov å være hatefull overfor noens hudfarge eller etnisitet, religion, kjønnsidentitet, legning eller funksjonsevne."

6. Unngå generalisering!

Vi unge er like forskjellige som befolkningen ellers.

SILJE MOEN KNUTSEN (16),
elev:

"Unge er en stor gruppe mennesker som mener helt forskjellige ting, akkurat som resten av befolkningen. Ikke tro jeg mener noe jeg ikke gjør bare fordi du har hørt et annet ungt menneske si noe liknende."

7. Ikke legg meninger i munnen på andre.

Dersom jeg er medlem av et parti eller en organisasjon, følger jeg programmet vi har vedtatt. Men andre medlemmers enkelt-utspill er ikke mine utspill.

STELLAN HJERPSET-ØSTLIE (19),
medlem av Fremskrittspartiets Ungdom:

"Hvis en politiker fra samme parti som meg sier noe, så betyr ikke det at jeg er enig eller står bak vedkommendes uttalelse. Jeg følger partiets politikk, ikke politikernes enkeltutspill. Du debatterer med meg og mot mine meninger, ikke mot en som er talsmann for en annen politiker."

8. Hold hodet kaldt!

Hvis det går en kule varmt etter at du har lest teksten min, gå vekk fra tastaturet en stund før du kommenterer.

MARIUS SJØLYST (20),
student:

"Noen ganger treffer en tekst en nerve og kan gjøre deg forbanna, og det er helt lov!
Men ta et pust i bakken. Gå vekk fra tastaturet en stund før du kommenterer, sånn at det du eventuelt kommenterer, er saklig."

9. Det er ingen skam å snu!

Dersom du kommenterer noe du angrer på, er det helt innenfor å slette, beklage eller omformulere.

SIMEN BONDEVIK (20),
leder av Unge Sentrum:

"Ting kan gå harst for seg i en opphetet debatt, og alle kan gjøre feil. Evnen til å innrømme feil er veldig viktig. Dersom du ser at du har skrevet noe du angrer på, er det bra for samfunnsdebatten om du beklager eller omformulerer deg."

10. Husk at ytringsfrihet gjelder alle,

også oss unge. Selv om du er uenig, trenger du ikke bruke hersketeknikker eller trekke inn utseende, kjønn eller funksjonsevne.
Hold deg til saken! Alltid.

ELLA FYHN,
leder, Nordstrand AUF:

"Ytringsfriheten er en grunnleggende allmenn rettighet. Derfor er det viktig at vi unge ikke skremmes til stillhet når vi bruker den.
Vi ytrer oss fordi vi ønsker en god debatt, så hold deg saklig."

FAKTA
De ti budene er laget av

1. Arina Aamir (15): Nestleder i Aker Unge Høyre og leder for mangfold og inkluderingskomiteen i Ungdomsparlamentet.

2. Saskia Brennen (21): Student og engasjert i kvinnekamp og feminisme. Har også engasjert seg for kommentarfelt-tematikk på Si ;D tidligere.

3. Peter Håndlykken (21): har engasjert seg på Si ;D om skeives rettigheter og om homofobi i Norge og verden.

4. Nikita Amber Abbas (19): Nestleder i Norges Handikapforbunds Ungdom. Under Pride i fjor markerte hun seg med en åpen tekst om å være skeiv og muslim. Hun har også aktivt jobbet for å fremme jenter, barn og funksjonshemmedes rettigheter.

5. Rauand Ismail (21); Nestleder i Miljøpartiet De Grønne Oslo og bystyrerepresentant.
Si ;D-veteran.

6. Silje Moen Knutsen (16); Elev på vgs. Skrev nylig et Si ;D-innlegg om hetsen unge får i kommentarfeltene når de forteller om hvordan de har det under koronaen.

7. Stellan Hjerpst-Østlie (19): Medlem av Fremskrittspartiets Ungdom. Opptatt av sosiale medier, demokrati og ytringsfrihet. Har også bakgrunn fra sentralstyret i Skeiv Ungdom.

8.Marius Sjølyst (20): Student, som satte psykisk helse blant gutter på dagsordenen på Si ;D for ett år siden.

9. Simen Bondevik (20); Leder for Unge Sentrum, men tidligere KrFU-politiker. Er en av dem som virkelig har fått kjenne hatefulle kommentarer på kroppen.

10. Ella Fyhn (16): Leder av Nordstrand AUF. Satte seksuell trakassering i skolegården på dagsordenen via et Si ;D-innlegg 2019.

oppdatert 28.05.21
11.952.928  visitors