'Candide' av Voltaire (1759)

Tilrettelagt for mobiltelefon av VGSkole.no

Til indekssiden Til PC-versjonen

Kort innledning og litt informasjon

Svært mange liker den kjente amerikanske serien "South Park", samt forfattere og komikere som for eksempel Are Kalvø og andre som bruker ironi,satire og humor til å gjøre narr av samfunnet og aktuelle hendelser.
Svart humor, surrealistiske skildringer og spøking med tabubelagte og aktuelle emner står ofte sentralt, noe som både morer lesere, lyttere og publikum, og som også kan fungere som effektive innlegg i samfunnsdebatten.
Liker du slik underholdning, vil du også like et av opplysningstidens mest kjente verk, "Candide" av Voltaire.
Her leverer Voltaire en gjennomført besk satire som belyser og latterliggjør skjevhetene i egen samtid. Mye av dette er like aktuelt den dag i dag.
Denne lettleste 1700-tallsboka er fortsatt svært lesverdig. I tillegg til å være en spennende handlingsroman er den også et utmerket eksempel på mange av de opprørske tankene og holdningene bak begynnelsen på det vi i dag kaller "det moderne prosjektet", eller "moderniteten".
I "Candide" angriper Voltaire blant annet overtroen i den svært autoritære kirken, kongenes ekstreme maktmisbruk, adelens latterlige selvopptatthet, og filosofenes virkelighetsfjerne teorier.
Budskapet kommer klart fram i det siste kapitlet, der Candide ganske enkelt gir uttrykk for at man får holde seg til realitetene og benytte seg av de konkrete mulighetene man har.

Forordet er skrevet i en litt tung og alderdommelig språkdrakt. I undervisningssammenheng er det like greit å hoppe over dette forordet, og heller la elevene selv jobbe med å plassere romanen litteraturhistorisk.

Teksten er forsynt med rundt 120 ordforklaringer, og bakerst er samtlige kapitler forklart.
Boka kan også leses i en mobiltelefonvennlig utgave. Klikk på den lille mobiltelefonen
Ønsker man å skrive ut boka, anbefales det å benytte Internet Explorer.
Uansett hvilken nettleser som benyttes ved utskrift, kommer tekst og illustrasjoner fram uten reklame, etc.

Om forfatteren

Voltaire, døpt François-Marie Arouet (født 21. november 1694, død 30. mai 1778) var en fransk historiker og forfatter av essay og filosofiske avhandlinger i opplysningstiden, kjent for sin skarpe intelligens og for å være en tidlig og modig talsmann for menneskerettigheter, inkludert religionsfrihet og frihandel. (kilde: Wikipedia)
Resten av artikkelen om Voltaire kan du lese i denne Wikipedia-artikkelen.

Pensumrelevante stikkord: Opplysningstiden, det moderne prosjektet, moderniteten, Ludvig Holberg

Til indekssiden Neste kapittel

11.977.445  visitors