Åpne spørsmål


Til og med synkopetiden

Svarforslag nederst


  1. Hva er en språkfamilie?

  2. Hvor stammer indo-europeisk fra, og hvor langt må vi gå tilbake i tid for å finne det i bruk?

  3. Man regner med at indo-europeisk var et utpreget bøyningsspråk. Hva mener vi med det?

  4. Er moderne norsk et bøyningsspråk? Forklar!
    Hva med norrønt språk?


  5. Når begynte ur-germansk å dele seg opp i øst-, vest- og nordgermanske språk?
    Gi eksempler på språk som hører til disse tre grenene.


  6. Når snakket folk eldre urnordisk?
    Hvilken lydovergang (omlyd) begynte å gjøre seg gjeldende i denne perioden?
    Hva gikk denne lydovergangen ut på?


  7. Hvorfor kalles det eldre runealfabetet også fuþark?
    Hvor mange tegn var det i dette alfabetet?
    Hvilken hovedfunksjon hadde de eldste runene?


  8. Når var synkopetida?
    Hva var synkope?
    Hvilke endringer førte synkopen til?


  9. I synkopetida fikk vi også gradvis en overgang mot et mer analyttisk språk. Hva vil det si?
    Eksemplifiser!


  10. Hva skjedde med et ord som "halaiwan" (Tune-steinen) i synkopetida? Vis utviklingen!

  11. Hvilke kasus hadde man igjen etter synkopetida?

  12. Hva er hovedfunksjonen til de ovennevnte kasusene i norrønt språk?

  13. Hva menes generelt sett med begrepet omlyd?

  14. Hva innebærer i-omlyd?

  15. Hva innebærer u-omlyd?

  16. I synkopetiden fant det også sted en lydovergang vi kaller brytning. Hva går denne ut på?

  17. Hvis hvorledes brytning og omlyd har virket på det ur-nordiske ordet *meluk.

  18. Gjør så det samme med ordet *beru(n)

  19. - og med ordet *erþu

  20. Vis hvorledes brytning og omlyd har virket ulikt på ordet *eka (jeg) forskjellige steder (geografisk) og dermed skapt helt ulike varianter av ordet.

  21. Hva menes med assimilasjon?
    Gi eksempler!


  22. Hva menes med utlydsherding?

  23. Hvor virker utlydsherding i norsk?

  24. Hvor virker utlydsherding i tysk?

  25. Hvilke lydoverganger har virket i de kursiverte ordene i følgende setning:
    Jeg er sulten, fant du en brødleiv?
    Forklar!


  26. Gjør så det samme med de kursiverte ordene her:
    "Bandt du bjørnen borte i skauholtet da den drakk opp mjølka?"








6.857.460  visitors


Dette nettstedet er organisert av VGSkole.no som en ressursbase for elever i videregående skole
This site is designed and created by VGSkole.no for educational purposes


Kontaktinfo


Tilbud!!! Fri roaming i Europa - Bruk telefonen til alt - også utenfor Norge!