Skriv et kort, objektivt handlingsreferat (om mulig!)
Kan du ane en spesiell stemning eller følelse?
Presenter temaet
Er forfatteren synlig i diktet? Hvorledes henvender han/hun seg evt. til leseren?
B. Komposisjon, stil og språk
Struktur
Er diktet bygd opp etter et spesielt mønster?
Er diktet strofisk eller ikke-strofisk? Finner vi brudd og/eller variasjon?
Er diktet preget av ordrikdom eller ordøkonomisering?
Er gjentakelse - motsetning / kontrast viktige formelementer?
Hvordan avsluttes diktet?
Syntaks
Er diktet preget av prosasyntaks (normalsyntaks)?
Finner vi brudd og / eller variasjon?
Hvordan er sammenhengen mellom verselinje og periode (enjambement)?
Hvilken virkning har valg av syntaks?
Ordvalg (se ordvalget i sammenheng med eventuell bildebruk nedenfor)
Bruker forfatteren mange ord med positiv / negativ valør?
Dominerer en bestemt ordklasse?
Finner vi mange konnotasjonsrike ord?
Baserer viktige deler av ordvalget seg på motsetninger / kontraster?
Hvilken stiltone blir skapt gjennom ordvalget?
Rytme / rim / klang
Er diktet rytmisk, eller har det ingen fast rytme?
Finner vi brudd og / eller variasjon?
Har diktet et fast rimmønster eller ikke? Finner vi brudd og / eller variasjon?
Finner vi allitterasjon / assonans?
Hvilken virkning har virkemidlene her?
Bildebruk (se eventuelt bildebruk i sammenheng med ordenes konnotasjoner)
Bruker forfatteren bilder?
Finner vi ett samlende bilde?
Finner vi motsetning / kontrast i bildebruken?? Finner vi brudd og / eller variasjon?
Er en bestemt type bilde viktigere enn andre? (symbol/metafor/sammenlikning/besjeling/personifikasjon)
Hvordan kan vi tolke bildene?
C. Konklusjon
Oppsummer temaet for diktet
Forteller temaet noe om et bestemt livssyn?
Finner vi et budskap i diktet?
Finner vi en sammenheng mellom diktets tema, skrivemåte, holdning og:
forfatterens øvrige produksjon<
en spesiell litterær tradisjon / litterær retning
den perioden diktet er skrevet i
oppdatert 09.09.19
Page visited
22646 times
Totalt:
12.471.653 visitors
Dette nettstedet er organisert av VGSkole.no som en ressursbase for elever i videregående skole
This site is designed and created by VGSkole.no for educational purposes