Home -> GMsys Homepage
Moduler AFVK1
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31 32 33 34 35
Modulbeskrivelse


Oppsummering
På Lillehammer
Turen til Island

Søk etter
Hos oss
Internett
Skaff deg en gratis
søkemotor til dine sider
Kommentarer:

I forbindelse med arbeidet med eventyr bør du ha i bakhodet at din gruppe skal spille et selvalgt stykke for klassen.
Velg hvilket eventyr gruppen din vil framføre så snart som mulig.
Bruk eventuelt ressursdelen til å finne et dere liker, og som det er praktisk mulig å framføre i klasserommet.
Fordel roller og finn nødvendig utstyr.

Husk at alle skal bidra!
tittel.gif - 1237 Bytes
Norsk Ukekurs Læreplanen Engelsk Utskrift Tema Ressurser Oppgaver


Folkediktning 1 - Eventyr



Tema(er)

Denne uka skal spesielt konsentreres om eventyr. Vi skal også kjøre første del med repetisjon av grunnleggende opplæring i nynorsk språk.

I arbeidet med eventyr skal vi konsentrere oss om:
  • De ulike slag eventyr
  • Eventyrstilen
I nynorsk vil vi på nytt ta en titt på:
  • Bruk av "Nynorsk Ordliste"



Ressurser

= Obligatorisk

Lenker til informasjon om folkeeventyrene: Nynorskressurser:


Oppgaver

Mål: eleven skal
3.10.2.2 lese og ha kunnskap om eventyr


1a)
Les grundig på de ulike eventyrtypene og eventyrstilen, samt eventyrene ""Bjørnen og Reven", "Vårherre og St. Peder på vandring" og "Kvitebjørn Kong Valemon".
Les også de andre lenkene på ressurssiden. Det er verdifull informasjon å hente også på de nettstedene som ikke er merket med hake!

1b)
Etter at du har gått grundig gjennom teoristoffet (eventyrtyper og -stil), finner du en kulepenn og notérer typiske sjangertrekk ved de tre eventyrene mens du leser dem. Hvilke typer eventyr har du med å gjøre her?
Hva finner du av typiske eventyrtrekk?
Forklar!

1c)
Gjør disse flervalgsoppgavene!

1d)
Anvend Vladimir Propps strukturalistiske tilnærmingsmåte og aktantmodellen til Greimas på "Kvitebjørn Kong Valemon".
Lag en punktvis oversikt over alle funksjoner du finner i eventyret, og fyll ut aktantmodellen med det du mener passer.

1e)
Gruppearbeid:
Skriv et eventyr der du anvender så mange av punktene i artiklene om eventyrtype og -stil som mulig.
Bruk Propps modell som basis for eventyret ditt.
Du finner også noen gode råd på denne siden.
Eventyret skal presenteres for klassen.

Mål: Eleven skal
3.8.1 ha god kunnskap om og vere sikre i hovudmål og sidemål


Jeg bruker (mini)grammatikkdelen i begynnelsen av "Nynorsk ordliste 9. utgåva" som ressurs og referanse i forbindelse med gjennomgangen av nynorsk grammatikk. Målet mitt vil være å ta opp de sidene ved nynorsk dere MÅ beherske. Følgelig vil jeg nå og da anbefale dere å bruke såkalte 'klammerformer' i steden for hovedformene dersom det er mest i samsvar med hovedreglene, og eventuelt deres eget målføre. 'Klammerformer' er sideformer som ikke er tillatt i lærebøker og i offentlige skriv, men som er fullt tillatt i elevarbeid. Grunnen til at disse kalles 'klammerformer', er at de står mellom skarpklammer i ordlista. Se eksempel på s. 7
Det er lurt å kjenne godt til hva du kan få ut av ordlista. Vi repeterer derfor det vi lærte om bruken av ordlista i fjor.
Nedenfor har jeg ført opp de ulike seksjonene ordlista består av.

1f)
Gjør deg kjent med ordlista!
- Forklaringar til oppføringar i ordlista (s. 5)
- Forkortingar i ordlista (s. 6)
- Slik bruker du ordlista (s.7)
- Minigrammatikk (s. 9 - 25)
- Sjølve ordlista (s. 26 -389)
- Kløyvd infinitiv (s. 390)
- Bokmålsord til nynorsk (s. 392 - 406)
- Forkortingar og initialord (s. 407 - 417)

Denne uka skal du kun konsentrere deg om de første tre punktene ovenfor.
Det er svært nyttig å kjenne til de ressursene som ligger i ordlista. Du vil helt sikkert få mye nytte av disse.


UNorsk hovedside
Copyright © Gm Systemutvikling
Uke 2



Please visit our sponsors.
Click Here to Visit our Sponsor...

... og som internett-tilbyder bruker vi:

Din bredbåndleverandør i Indre-Salten