Oppdatert: 04.04.2018

(F) = Film/animasjon inkludert - (L) = Teksten blir lest/sunget

Renessansen:

'Dekameronen' (Boccaccio)

De første moderne noveller. Her: Dag 2, fortelling 5 (av totalt 100 fortellinger)

What a Piece of Work is Man - drama (L)

Et eksempel på en renessansetekst av Shakespeare. Allerede tittelen viser det tidstypiske i teksten.

Ambassadørene - bildekunst (Holbein) (L)

Dette bildet uttrykker helt sentrale periodetrekk ved renessansen. Du får informasjon og lenker til bildedetaljer.

- 'Ambassadørene' med forstørrelsesglass

Beveg markøren over bildet for å få detaljene forstørret

Machiavelli - politisk filosofi (F)

Om Machiavellis bok 'Fyrsten', samt et antall sitater som karakteriserer bokas budskap

Kort periodesammendrag

Linda Havn gir en liten oversikt over periodens særtrekk, arkitektur, billedkunst og litteratur

Elegidion

Denne klagesangen handler om Nils Jenssøns tap av datteren Karine, som døde av sykdom tre år gammel i 1581

Barokken:

Skotteslaget ved Kringen

I august, 1612 kom en hær av skotter fra Vestlandet mot Gudbrandsdalen. Bøndene angrep og vant over skottene ved Kringen.

Herre Gud, ditt dyre navn og ære (L)

Salmetekst av Petter Dass

Nordlands trompet (fra innledningen)

En hyllest til Nordlands folk og natur skrevet av Petter Dass. Lenker nederst gir tilgang til oppgaver og bakgrunnsstoff

Til Dorothea Engelbretsdatter

En hilsen fra Petter Dass der ham minner Dorothea Engelbretsdatter om at han har skrevet til henne tre ganger. Svarer du snart?

Dorothea Engebretsdatter

En relativt omfattende og kritisk tekst om forfatterinnen hentet fra en lesebok fra 1800-tallet.

Aftensalme

Salmetekst av Dorothea Engelbretsdatter skrevet i 1678

Keed af Verden, og Kier ad Himmelen

Salmetekst av Thomas Kingo (1634-1703) - med forklaringer og oppgaver.

Som den gyldne sol frembryter

Salmetekst av Thpmas Kingo skrevet i 1689

Far, Verden, Far Vel

Salmetekst av Thpmas Kingo skrevet i 1681

Opplysningstiden:

Ludvig Holberg

Om forfatteren (VGSkole.no)

Jeppe på berget

Kanskje Holbergs mest kjente skuespill? Hele verket finner du i Det kongelige bibliotek (dansk)

Hvorfor jeg søker fruentimmer-selskap (Ludvig Holberg)

Fra Epistler (København, 1748-1754). Holberg skriver et ironisk? essay om hvorfor han til tider ønsker å samtale med kvinner.

Om ægteskab og kvinder (Ludvig Holberg)

Fra 'Moralske tanker' (København, 1744). Nok en ironisk tekst om kvinnene i samfunnet.

Kjønnsrollemønsteret i Kokleku (Ludvig Holberg 1741)

Fra Niels Klims reise til den underjordiske verden. Holberg gir indirekte uttrykk for sitt egentlige kvinnesyn.

Ankomst til planeten Nazar (Ludvig Holberg 1741)

Fra Niels Klims reise til den underjordiske verden. Holberg presenterer indirekte en bred samfunnskritikk.

Johan Herman Wessel

Bakgrunnsstoff om dikteren (VGSkole.no)

Smeden og bakeren (Johan Herman Wessel)

Diktet er en humoristisk fortelling som kritiserer rettsvesenet, urettferdigheten og mangelen på fornuft i samfunnet.

Gravskrift (Johan Herman Wessel)

Her finner du den gravskriften som Wessel skrev til seg selv og sin egen gravsten...

Johan Nordahl Brun

Litt bakgrunnsstoff om dikteren (VGSkole.no)

Norges skål (Johan Nordahl Brun)

Et bombastisk dikt som gjorde lykke i Det norske selskap

Forslag til nye lenker!

Har du gode forslag til relevante og varige lenker, er det flott om du sender dem.

oppdatert 04.04.2018
11.984.990  visitors