'Karens jul' Eksempel på idemyldring


Amalie Skram (1885)



Fra studentarbeid med novellen (HiB: DALU)
20 minutters idemyldring

Amalie Skram (tekst til studentene)
I utgangspunktet kommer kommentarene og ideene i vilk√•rlig rekkef√łlge. Tanken er at vi til sist organiserer det hele til et mer helhetlig analyseforslag.
Vi var innom tre ulike litteraturvitenskaplige teorier p√• samlingen, historisme - nykritikk - marxisme, og m√•let er her √• pr√łve oss litt fram mht. disse ulike tiln√¶rmingsm√•tene.
Lenken 'bakgrunnsstoff' gir en punktvis oversikt over noe av den historiske, litter√¶re, filosofiske og sosiale bakgrunnen for verket. Her vil dere nok ogs√• ha egne ideer og kunnskaper som ikke n√łdvendigvis er listet opp, ideer som dere absolutt b√łr anvende i forbindelse med tolkningen. Husk hvorledes vi poengterte utviklingen mot en 'litter√¶r lovmessighet'. Ellers finner dere flere Skramrelaterte lenker p√• den forrige siden dere var p√•, og disse b√łr dere absolutt sjekke n√¶rmere.
Det er en stor fordel om dere har lest kapittel 1 + 2 i "Tekstens m√łnstre" grundig. Kapitlene 7 + 8 vil ogs√• v√¶re sentrale
Jeg synes det er viktig at dere selv pr√łver √• finne ut hvorledes dette b√łr gj√łres. Det er neppe noe poeng at jeg setter opp et l√łsningsforslag som dere kun kopierer. Les tekststoffet i l√¶reboken, studer novellen, og g√• gjennom andres analysefors√łk - for eksampel HER!
Ogs√• i forbindelse med litter√¶r analyse gjelder den gode, gamle regelen: Übung macht Meister! - S√• la oss sette i gang:


Bidrag 1

Naturalismens pessimisme
- kan ikke bestemme over egen skjebne: fattigjenta er avhengige av Madam Olsens skjebne
- verken hun eller ungen har noen framtid

Darwinismen - de sterkestes rett (stemoren kaster henne ut) - politimannen konkluderer med at det var best at hun d√łde

Brandes: fattigdomsproblematikken - det fantes ingen sosial velferd, moral, etikk, l√łssluppenhet, empati

Unge pikers oppdragelse

Beskriver menneskeskjebner, samfunnet p√• den tida, et produkt av arv og milj√ł, samfunnskritisk (er det slik vil skal ha det?)

Kritisk realisme: Kritisk til samfunnets behandling av de små og svake

Begynnende kvinnefigj√łring, stiller sp√łrsm√•l ved kvinners livssituasjon.

Bidrag 2

En samfunnskritisk novelle preget av Brandes tanker og ideer (sette samfunnet under debatt)

Kvinnesyn
Klassekamp
√ėvrighetens rolle
Moral
Verdighet (skam √• m√•tte legge sin eksistens i hendene til √łvrigheten; da som n√•...)

Bidrag 3

Amalie Skram kommer fra "vanlige" k√•r. Hun ble tidlig preget av naturalismen. Allerede i 8/9-√•rsalderen fortalte hun "skr√łner" til barnepiken. Historiene handlet som regel om krig og bortf√łrelse, og endte i forferdelse.
Amalie ble bortgiftet som 18-√•ring mot sin egen vilje. Dette var forutbestemt av arv og milj√ł.
I "Karens jul" bruker Amalie Skram denne triste historien for å avdekke samfunnets syn, lover og regler mht. de svake i samfunnet.

Bidrag 4

Nykritikken: Parallell til dagens samfunn - nedlatende syn på "tapere".
Karen var naiv og godtroende.

Bidrag 5

Karen naiv og lettlurt - d√•rlige k√•r - lar seg lure av madammen og den ukjente mannen - mor d√łd f√łr barnet (blod fra brystet)d√•rlig bilde av menn (han tok henne og forlot henne) - redsel for myndighetspersoner, men f√•r mer positivt syn p√• politimannen - f√•r v√¶re der lengre - politimannen er medmenneskelig, han kunne ha brukt sin autoritet til √• tvinge henne til fattighuset, men gj√łr det ikke - vil gi henne en sjanse til √• f√• seg selv p√• f√łttene f√łr han gj√łr det (eller er det latskap?) - sette problemer under debatt - kvinnesyn - fattigdom - arv og milj√ł √•rsaken til problemene - offer for kreftene i samfunnet - tidl√łst tema: stolthet og verdighet: g√•r heller til grunne enn √• ta imot allmisser

Bidrag 6

- naturalistisk: dvs. bestemt av arv og milj√ł
- forfatteren var opptatt av kvinners rettigheter og hvordan de hadde det
- Darwinismen, "den sterkestes rett"
- pp√•virket av str√łmningene i tiden
- kritisk realisme
- Skram ville sette lys på de fattige kvinners kår/forhold

- fortellingen kan godt relateres til dagens samfunn
- svært aktuell i datiden
- fortellersynsvinkel= autoral
- men: også sett fra politimannens synsvinkel

Bidrag 7

Produkt av str√łmningene i datidens samfunn:

  • Produkt av str√łmningene i datidens samfunn
  • Hegel og Marx = det lovmessige i utviklingen generelt (tese - antitese - syntese)
  • Darwin som representant for lovmessigheten og evolusjonsteorien
  • Nasjonalromantikken glir gradvis over i en √łkende realisme (Collett/Bj√łrnson/Ibsen/etc.)
  • Brandes innleder realismen med kravet om √• sette (samfunns)problemer under debatt
  • Den kritiske realismen glir gradvis over i naturalismens tro p√• mennesket som produkt av arv og milj√ł. Som kirurgen brukte sin skalpell, skulle forfatteren bruke sin penn til √• avdekke lovmessighetene i samfunnet.
  • Karen og barnet blir f√łlgelig ofre for den arven de b√¶rer samt det milj√łet de har vokst opp i. F√łlgelig er de sjansel√łse.
  • Temaet blir da √• vise hvorledes loven om arv og milj√ł gj√łr den enkeltes skjebne predeterminert, dvs. forutbestemt fra f√łdselen av.
  • B√•de innhold og formelle virkemidler bygger opp et inntrykk av h√•pl√łshet, og det ender da ogs√• slik vi forventer gjennom store deler av novellen.
  • Midt i den tr√łstesl√łse og nedverdigende situasjonen settes inn i, beholder hun allikevel et glimt av verdighet. Hun nekter √• g√• til fattighuset.
  • Novellen kan f√łlgelig ogs√• dreie seg om eksistensen av en generell, tidl√łs menneskelig stolthet og verdighet uansett livssituasjon.
  • En marxistisk tiln√¶rming ville konsentrere seg om klassemotsetningene i samfunnet og det eierforholdet til produksjonsmidlene vi m√łter i denne novellen.
  • Karen og barnet vil da v√¶re ofre for det kapitalistiske samfunnet p√• samme m√•te som de fire personene vi leste om i "Nr. 13" av Rudolf Nilsen
Bidrag 8
  • Novella er bygget p√• en marxistisk tankegang. V√•r (leserens) sympati rettes mot Karen og hennes situasjon.
  • Arbeiderklassen kontra borgerskapet
  • Assosiasjoner allerede i overskriften - motsetning mellom gelden forbundet med jul, og Karens triste skjebne.
  • Ogs√• naturalistiske trekk: Er du f√łdt fattig, forblir du fattig! Karen representerer ei fattigjente (tjenestejente) p√• slutten av 1800-tallet
Det tror jeg var alle de innleverte bidragene...

... og HER er et fors√łk p√• en oppsummering...



6.852.166  visitors
Dette nettstedet er organisert av VGSkole.no som en ressursbase for elever i videregående skole
This site is designed and created by VGSkole.no for educational purposes


Kontaktinfo


Tilbud!!! Fri roaming i Europa - Bruk telefonen til alt - også utenfor Norge!