Poetisk realisme
Punktlister, oppgaver og lenker benyttet i kapitlet
Innledning
Dette er en systematisert samling av punktlistene, oppgaveforslagene og lenkene knyttet til de ulike kapitlene i teksten om 'poetisk realisme'
Henrik Ibsen er behandlet i artikkelen om realismen 1871 - 1890
Vi tar svært gjerne imot forslag til forbedringer, flere oppgaver, relevante lenker, og selvsagt informasjon om feil og mangler.
Poetisk realisme
Til artikkelen...
Punktliste:
- Overgangsperiode mellom romantikken/nasjonalromantikken og realismen (1850 - 1870)
- Diktningen skulle representere forsoning og harmoni
- Det sentrale og ideale ved tilværelsen skulle understrekes
- Hentet allikevel stoffet i større grad fra det virkelige liv
- Norsk språk og syntaks gjorde seg stadig sterkere gjeldende
- Litteraturen ble mer (samfunns)kritisk
- Eksempel Camilla Collett: Litterært realistisk - språklig konservativ (dansk)
- Eksempel Bjørnstjerne Bjørnson: Litterært delvis realistisk - språklig realistisk (norvagismer)
- Eksempel Ivar Aasen: Litterært delvis realistisk - språklig meget realistisk (skrev på sitt nye 'landsmål')
- Kjekt å ha: Kort innføring i litteraturhistorien
Fordypningsoppgaver:
- Periodestudium: Overgangen fra nasjonalromantikk til realisme
- Kvinnesyn og begynnende kvinnekamp
- Språkutviklingen fra 1830 til Knud Knudsen
Perioderelevante lenker:
Aasen, Ivar
Til artikkelen...
Punktliste:
- Skapte landsmålet (nynorsken)
- Ønsket et språk bøndene følte var deres
- Diktet for å vise at landsmålet egnet seg til det
- Både språk og innhold var realistisk
- Religiøse og nasjonale emner i diktningen
Fordypningsoppgaver:
-
Teikn eit portrett av Ivar Aasen og gjør greie for språksynet hans.
Kva diktarar støtta og tok i bruk Landsmålet?
Finn teksteksempel.
(kilde)
Nyttige lenker:
Sundt, Eilert
Til artikkelen...
Punktliste:
- Eilert Sundt er en av våre viktigste samfunnsforskere
- Han studerte forholdene blant de laveste samfunnsklassene i byene og på landsbygda
- Konklusjonen var svært dyster
- Den ødela romantikerenes falske glansbilde av den norske bonden
- Han fant at uvitenhet, analfabetisme, urenslighet, lopper og lus, fyll, vold, fattigdom og elendighet dominerte
- Han trodde på opplysning som et middel til å bedre på forholdene
- Samfunnsforskningen hans banet vei for realismen
Nyttige lenker:
Vinje, Aasmund Olavsson
Til artikkelen...
Punktliste:
- Skoleflink husmannsgutt
- Tok artium ved 'Heltbergs studentfabrikk' i 1850
- Brukte Aasens landsmål aktivt, men ikke slavisk.
Bidro sterkt til utbredelsen av dette.
- Eksperimenterte med språket og var til tider påvirket av telemål (dialekter fra Telemark)
- Prøvde også ut 'ortofoni' (lydrett skrivemåte)
- Mente at Norge måtte ha et eget nasjonalt skriftspråk
- Gjorde norsk journalistisk skrivestil kvikkere og mindre omstendelig
- I 'Ferdaminni frå Sumaren 1860' kritiserer han romantiseringen av bondesamfunnet.
Fordypningsoppgaver:
- Aasmund Olavsson Vinje - Hvem var han?
Nyttige lenker:
Kvinner i litteraturen
Til artikkelen...
Punktliste:
- Kvinner hadde minimalt med rettigheter i ekteskap og samfunn
- Kvinner burde ikke være opptatt av litteratur
- Kvinner skulle absolutt ikke skrive selv
- Fra midten av 1800-tallet begynte kvinnene (i overklassen) å lese stadig mer
- Økende leseaktivitet førte til skriveaktivitet
- Kvinnene skrev stort sett under pseudonym for å unngå hets
Forslag til fordypningsoppgave:
- Bøker:
Amtmannens døttre av Camilla Collett (1854)
Familien på Gilje av Jonas Lie (1883)
Handlingen i Familien på Gilje er lagt til 1840-årene.
Ta utgangspunkt i de to romanene og redegjør for kvinnenes rettigheter og muligheter i Norge på midten av 1800-tallet.
Legg spesiell vekt på en sammenlikning av de to hovedpersonene Sofie (Amtmannens døttre) og Inger-Johanne (Familien på Gilje
Sammenlikn tendensen du møter i de to romanene.
(hvorledes ser man at formen for samfunnskritikk har endret seg fra 1854 til 1883?)
Nyttige lenker:
Hanna Winsnes
Til artikkelen...
Punktliste:
- Hanna Winsnes var prestekone med stor husholdning og mange barn
- Hennes liv og forfatterskap var bygd på opplysnings- og gudstro
- Hun mente at opplysning og arbeid hjelper og adler mennesket. Guds forsyn ordner alt til det beste (Nbl)
- Winsnes utgav bøker i praktisk matlaging og husstell for alle lag av befolkningen
- Hun var svært populær som forfatter av kjærlighets- og spenningsfortellinger og utgav disse under pseudonymet 'Hugo Schwartz'
- Det passet seg ikke å skrive slik litteratur som kvinne og prestekone
- Hanna Winsnes var en pioner innen barnelitteraturen
- Det nye var at hun tok hensyn til barnas egne behov og interesser
Nyttige lenker:
Camilla Collett
Til artikkelen...
Punktliste:
- Henrik Wergelands lillesøster
- Var forelsket i Welhaven, brorens hovedmotstander. Problematisk!
- Forholdet til Welhaven ble brutt pga. hans nøling og ubesluttsomhet
- Den første store kvinnelige forfatter med et realistisk budskap
- Hun utga 'Amtmandens døttre' i 1854
- ... den første realistiske romanen i norsk litteratur
- ... angriper oppdragelsen av overklassens unge jenter
- ... kalte dette 'støpegodsoppdragelse' der målet var å skape lydige og underdanige hustruer.
- Hun krevde en realistisk, samfunnskritisk litteratur
- Camilla Collett innledet den realistiske problemdiktningen i Norge
- Camilla Collett er kalt Norges første feminist!
Fordypningsoppgaver:
- Gi en sammenligning av "Amtmannens døttre" (Camilla Collett) og "Et dukkehjem" (Henrik Ibsen)
- "Amtmannens Døttre" av Camilla Collett og "Constance Ring" av Amalie Skram
Hvorledes kommer samtidens kvinneroller fram i disse to romanene?
- "Kvinnerollen"
Hvordan har kvinnerollen og synet på kvinnen endret seg fra "Amtmannens døttre" fram til i dag?
Bruk annen relevant litteratur for å belyse utviklingen.
- "Kvinneskjebner" i følgende verk:
"Et dukkehjem" av Ibsen, "Albertine" av Christian Krogh, "Amtmandens døttre" av Camilla Collett og/eller Familien på Gilje av Jonas Lie.
- Velg tittel selv!
Bøker:
Amtmannens døttre av Camilla Collett (1854)
Familien på Gilje av Jonas Lie (1883)
Handlingen i Familien på Gilje er lagt til 1840-årene.
Ta utgangspunkt i de to romanene og redegjør for kvinnenes rettigheter og muligheter i Norge på midten av 1800-tallet.
Legg spesiell vekt på en sammenlikning av de to hovedpersonene Sofie (Amtmannens døttre) og Inger-Johanne (Familien på Gilje)
Sammenlikn tendensen du møter i de to romanene.
(hvorledes ser man at formen for samfunnskritikk har endret seg fra 1854 til 1883?)
Nyttige lenker:
Magdalene Thoresen
Til artikkelen...
Punktliste:
- Fikk fem barn selv og var stemor for fem andre
- Svigermor til Henrik Ibsen
- En omsvermet, intelligent og vakker kvinne med mange kjærlighetsforhold
- Hun var vilt forelsket i Bjørnstjerne Bjørnson
- Brøt grenser i lyrikken
- Skrev om kvinnelig sanselighet og viste hvor falsk idylliseringen av kvinnen var
- Norges første kvinnelige reporter
- En glimrende reporter som skildret folkelivet på en moderne måte
Fordypningsoppgaver:
Nyttige lenker:
Bjørnstjerne Bjørnson
Til artikkelen...
Punktliste:
- Tidlig politisk og sosialt engasjert
- Tok artium ved 'Heltbergs studentfabrikk' i 1852
- Kritisk til nasjonalromantisk diktning
- Hadde allikevel nasjonalromantiske innslag i egen diktning på 1850-/1860-tallet
- Begynte å utgi 'bondefortellingene' fra 1856
'Synnøve Solbakken' kom i 1857
- Skrev første utkast til 'Ja, vi elsker' i 1857
- Fikk dikterlønn fra Stortinget fra 1863
- Skrev stadig mer realistisk og sluttet etter hvert opp om Georg Brandes (se 'Realismen 1871-1890)
- Hadde i utgangspunktet et kristent grunnsyn, men utviklet en stadig mer kritisk holdning til kirken.
Darwins utviklingslære påvirket ham på dette området
- Spilte en nøkkelrolle i norsk politikk og historie
- Fikk Nobelprisen i litteratur i 1903 som første skandinav
Fordypningsoppgaver:
- Analyser tre verk av Bjørnstjerne Bjørnson: "Synnøve Solbakken", "Arne" og "En glad gutt".
- Forelskelse, kjærlighet og kjærlighetssorg i
- "Synnøve Solbakken" (Bjørnstjerne Bjørnson)
- "Amtmannens døttre" (Camilla Collett)
og/eller
- "Kransen" (første bind i "Kristin Lavransdatter" av Sigrid Undset)
Nyttige lenker:
oppdatert 02.02.2020
Page visited
42927 times
Totalt:
|
|
Dette nettstedet er organisert av VGSkole.no som en ressursbase for elever i videregående skole
This site is designed and created by VGSkole.no for educational purposes
Kontaktinfo
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Net Shop >
AliExpress >
Google1 >
Euroflorist>
Google1 >
Supersaver >
|