Oppdatert: 02.02.2020

Poetisk realisme

Punktlister, oppgaver og lenker benyttet i kapitlet



Innledning

Dette er en systematisert samling av punktlistene, oppgaveforslagene og lenkene knyttet til de ulike kapitlene i teksten om 'poetisk realisme'
Henrik Ibsen er behandlet i artikkelen om realismen 1871 - 1890

Vi tar svært gjerne imot forslag til forbedringer, flere oppgaver, relevante lenker, og selvsagt informasjon om feil og mangler.




Poetisk realisme

Til artikkelen...

Punktliste:
  • Overgangsperiode mellom romantikken/nasjonalromantikken og realismen (1850 - 1870)
  • Diktningen skulle representere forsoning og harmoni
  • Det sentrale og ideale ved tilværelsen skulle understrekes
  • Hentet allikevel stoffet i større grad fra det virkelige liv
  • Norsk språk og syntaks gjorde seg stadig sterkere gjeldende
  • Litteraturen ble mer (samfunns)kritisk
  • Eksempel Camilla Collett: Litterært realistisk - språklig konservativ (dansk)
  • Eksempel Bjørnstjerne Bjørnson: Litterært delvis realistisk - språklig realistisk (norvagismer)
  • Eksempel Ivar Aasen: Litterært delvis realistisk - språklig meget realistisk (skrev på sitt nye 'landsmål')
  • Kjekt å ha: Kort innføring i litteraturhistorien
Fordypningsoppgaver:
  • Periodestudium: Overgangen fra nasjonalromantikk til realisme
  • Kvinnesyn og begynnende kvinnekamp
  • Språkutviklingen fra 1830 til Knud Knudsen

Perioderelevante lenker:



Aasen, Ivar

Til artikkelen...

Punktliste:
  • Skapte landsmålet (nynorsken)
  • Ønsket et språk bøndene følte var deres
  • Diktet for å vise at landsmålet egnet seg til det
  • Både språk og innhold var realistisk
  • Religiøse og nasjonale emner i diktningen
Fordypningsoppgaver:
  • Teikn eit portrett av Ivar Aasen og gjør greie for språksynet hans.
    Kva diktarar støtta og tok i bruk Landsmålet?
    Finn teksteksempel.
    (kilde)

Nyttige lenker:



Sundt, Eilert

Til artikkelen...

Punktliste:
  • Eilert Sundt er en av våre viktigste samfunnsforskere
  • Han studerte forholdene blant de laveste samfunnsklassene i byene og på landsbygda
  • Konklusjonen var svært dyster
  • Den ødela romantikerenes falske glansbilde av den norske bonden
  • Han fant at uvitenhet, analfabetisme, urenslighet, lopper og lus, fyll, vold, fattigdom og elendighet dominerte
  • Han trodde på opplysning som et middel til å bedre på forholdene
  • Samfunnsforskningen hans banet vei for realismen

Nyttige lenker:



Vinje, Aasmund Olavsson

Til artikkelen...

Punktliste:
  • Skoleflink husmannsgutt
  • Tok artium ved 'Heltbergs studentfabrikk' i 1850
  • Brukte Aasens landsmål aktivt, men ikke slavisk.
    Bidro sterkt til utbredelsen av dette.
  • Eksperimenterte med språket og var til tider påvirket av telemål (dialekter fra Telemark)
  • Prøvde også ut 'ortofoni' (lydrett skrivemåte)
  • Mente at Norge måtte ha et eget nasjonalt skriftspråk
  • Gjorde norsk journalistisk skrivestil kvikkere og mindre omstendelig
  • I 'Ferdaminni frå Sumaren 1860' kritiserer han romantiseringen av bondesamfunnet.
Fordypningsoppgaver:
  • Aasmund Olavsson Vinje - Hvem var han?

Nyttige lenker:







Kvinner i litteraturen

Til artikkelen...

Punktliste:
  • Kvinner hadde minimalt med rettigheter i ekteskap og samfunn
  • Kvinner burde ikke være opptatt av litteratur
  • Kvinner skulle absolutt ikke skrive selv
  • Fra midten av 1800-tallet begynte kvinnene (i overklassen) å lese stadig mer
  • Økende leseaktivitet førte til skriveaktivitet
  • Kvinnene skrev stort sett under pseudonym for å unngå hets
Forslag til fordypningsoppgave:
  • Bøker:
    Amtmannens døttre av Camilla Collett (1854)
    Familien på Gilje av Jonas Lie (1883)

    Handlingen i Familien på Gilje er lagt til 1840-årene.

    Ta utgangspunkt i de to romanene og redegjør for kvinnenes rettigheter og muligheter i Norge på midten av 1800-tallet.
    Legg spesiell vekt på en sammenlikning av de to hovedpersonene Sofie (Amtmannens døttre) og Inger-Johanne (Familien på Gilje

    Sammenlikn tendensen du møter i de to romanene.
    (hvorledes ser man at formen for samfunnskritikk har endret seg fra 1854 til 1883?)

Nyttige lenker:



Hanna Winsnes

Til artikkelen...

Punktliste:
  • Hanna Winsnes var prestekone med stor husholdning og mange barn
  • Hennes liv og forfatterskap var bygd på opplysnings- og gudstro
  • Hun mente at opplysning og arbeid hjelper og adler mennesket. Guds forsyn ordner alt til det beste (Nbl)
  • Winsnes utgav bøker i praktisk matlaging og husstell for alle lag av befolkningen
  • Hun var svært populær som forfatter av kjærlighets- og spenningsfortellinger og utgav disse under pseudonymet 'Hugo Schwartz'
  • Det passet seg ikke å skrive slik litteratur som kvinne og prestekone
  • Hanna Winsnes var en pioner innen barnelitteraturen
  • Det nye var at hun tok hensyn til barnas egne behov og interesser

Nyttige lenker:



Camilla Collett

Til artikkelen...

Punktliste:
  • Henrik Wergelands lillesøster
  • Var forelsket i Welhaven, brorens hovedmotstander. Problematisk!
  • Forholdet til Welhaven ble brutt pga. hans nøling og ubesluttsomhet
  • Den første store kvinnelige forfatter med et realistisk budskap
  • Hun utga 'Amtmandens døttre' i 1854
  • ... den første realistiske romanen i norsk litteratur
  • ... angriper oppdragelsen av overklassens unge jenter
  • ... kalte dette 'støpegodsoppdragelse' der målet var å skape lydige og underdanige hustruer.
  • Hun krevde en realistisk, samfunnskritisk litteratur
  • Camilla Collett innledet den realistiske problemdiktningen i Norge
  • Camilla Collett er kalt Norges første feminist!
Fordypningsoppgaver:
  • Gi en sammenligning av "Amtmannens døttre" (Camilla Collett) og "Et dukkehjem" (Henrik Ibsen)

  • "Amtmannens Døttre" av Camilla Collett og "Constance Ring" av Amalie Skram
    Hvorledes kommer samtidens kvinneroller fram i disse to romanene?

  • "Kvinnerollen"
    Hvordan har kvinnerollen og synet på kvinnen endret seg fra "Amtmannens døttre" fram til i dag?
    Bruk annen relevant litteratur for å belyse utviklingen.

  • "Kvinneskjebner" i følgende verk:
    "Et dukkehjem" av Ibsen, "Albertine" av Christian Krogh, "Amtmandens døttre" av Camilla Collett og/eller Familien på Gilje av Jonas Lie.

  • Velg tittel selv!
    Bøker:
    Amtmannens døttre av Camilla Collett (1854)
    Familien på Gilje av Jonas Lie (1883)

    Handlingen i Familien på Gilje er lagt til 1840-årene.

    Ta utgangspunkt i de to romanene og redegjør for kvinnenes rettigheter og muligheter i Norge på midten av 1800-tallet.
    Legg spesiell vekt på en sammenlikning av de to hovedpersonene Sofie (Amtmannens døttre) og Inger-Johanne (Familien på Gilje)

    Sammenlikn tendensen du møter i de to romanene.
    (hvorledes ser man at formen for samfunnskritikk har endret seg fra 1854 til 1883?)

Nyttige lenker:




Magdalene Thoresen

Til artikkelen...

Punktliste:
  • Fikk fem barn selv og var stemor for fem andre
  • Svigermor til Henrik Ibsen
  • En omsvermet, intelligent og vakker kvinne med mange kjærlighetsforhold
  • Hun var vilt forelsket i Bjørnstjerne Bjørnson
  • Brøt grenser i lyrikken
  • Skrev om kvinnelig sanselighet og viste hvor falsk idylliseringen av kvinnen var
  • Norges første kvinnelige reporter
  • En glimrende reporter som skildret folkelivet på en moderne måte
Fordypningsoppgaver:
Nyttige lenker:




Bjørnstjerne Bjørnson

Til artikkelen...

Punktliste:
  • Tidlig politisk og sosialt engasjert
  • Tok artium ved 'Heltbergs studentfabrikk' i 1852
  • Kritisk til nasjonalromantisk diktning
  • Hadde allikevel nasjonalromantiske innslag i egen diktning på 1850-/1860-tallet
  • Begynte å utgi 'bondefortellingene' fra 1856
    'Synnøve Solbakken' kom i 1857
  • Skrev første utkast til 'Ja, vi elsker' i 1857
  • Fikk dikterlønn fra Stortinget fra 1863
  • Skrev stadig mer realistisk og sluttet etter hvert opp om Georg Brandes (se 'Realismen 1871-1890)
  • Hadde i utgangspunktet et kristent grunnsyn, men utviklet en stadig mer kritisk holdning til kirken.
    Darwins utviklingslære påvirket ham på dette området
  • Spilte en nøkkelrolle i norsk politikk og historie
  • Fikk Nobelprisen i litteratur i 1903 som første skandinav
Fordypningsoppgaver:
  • Analyser tre verk av Bjørnstjerne Bjørnson: "Synnøve Solbakken", "Arne" og "En glad gutt".

  • Forelskelse, kjærlighet og kjærlighetssorg i
    - "Synnøve Solbakken" (Bjørnstjerne Bjørnson)
    - "Amtmannens døttre" (Camilla Collett)
       og/eller
    - "Kransen" (første bind i "Kristin Lavransdatter" av Sigrid Undset)


Nyttige lenker:


oppdatert 02.02.2020
Page visited 8701 times
Totalt:
7.726.884  visitors

Dette nettstedet er organisert av VGSkole.no som en ressursbase for elever i videregående skole
This site is designed and created by VGSkole.no for educational purposes


Kontaktinfo