Dette er en systematisert samling av punktlistene, oppgaveforslagene og lenkene knyttet til de ulike kapitlene i teksten om 'poetisk realisme'
Henrik Ibsen er behandlet i artikkelen om realismen 1871 - 1890
Vi tar svært gjerne imot forslag til forbedringer, flere oppgaver, relevante lenker, og selvsagt informasjon om feil og mangler.
Kvinner hadde minimalt med rettigheter i ekteskap og samfunn
Kvinner burde ikke være opptatt av litteratur
Kvinner skulle absolutt ikke skrive selv
Fra midten av 1800-tallet begynte kvinnene (i overklassen) å lese stadig mer
Økende leseaktivitet førte til skriveaktivitet
Kvinnene skrev stort sett under pseudonym for å unngå hets
Forslag til fordypningsoppgave:
Bøker: Amtmannens døttre av Camilla Collett (1854) Familien på Gilje av Jonas Lie (1883)
Handlingen i Familien på Gilje er lagt til 1840-årene.
Ta utgangspunkt i de to romanene og redegjør for kvinnenes rettigheter og muligheter i Norge på midten av 1800-tallet.
Legg spesiell vekt på en sammenlikning av de to hovedpersonene Sofie (Amtmannens døttre) og Inger-Johanne (Familien på Gilje
Sammenlikn tendensen du møter i de to romanene.
(hvorledes ser man at formen for samfunnskritikk har endret seg fra 1854 til 1883?)
"Amtmannens Døttre" av Camilla Collett og "Constance Ring" av Amalie Skram
Hvorledes kommer samtidens kvinneroller fram i disse to romanene?
"Kvinnerollen"
Hvordan har kvinnerollen og synet på kvinnen endret seg fra "Amtmannens døttre" fram til i dag?
Bruk annen relevant litteratur for å belyse utviklingen.
"Kvinneskjebner" i følgende verk:
"Et dukkehjem" av Ibsen, "Albertine" av Christian Krogh, "Amtmandens døttre" av Camilla Collett og/ellerFamilien på Gilje av Jonas Lie.
Velg tittel selv!
Bøker: Amtmannens døttre av Camilla Collett (1854) Familien på Gilje av Jonas Lie (1883)
Handlingen i Familien på Gilje er lagt til 1840-årene.
Ta utgangspunkt i de to romanene og redegjør for kvinnenes rettigheter og muligheter i Norge på midten av 1800-tallet.
Legg spesiell vekt på en sammenlikning av de to hovedpersonene Sofie (Amtmannens døttre) og Inger-Johanne (Familien på Gilje)
Sammenlikn tendensen du møter i de to romanene.
(hvorledes ser man at formen for samfunnskritikk har endret seg fra 1854 til 1883?)
Hadde allikevel nasjonalromantiske innslag i egen diktning på 1850-/1860-tallet
Begynte å utgi 'bondefortellingene' fra 1856 'Synnøve Solbakken' kom i 1857
Skrev første utkast til 'Ja, vi elsker' i 1857
Fikk dikterlønn fra Stortinget fra 1863
Skrev stadig mer realistisk og sluttet etter hvert opp om Georg Brandes (se 'Realismen 1871-1890)
Hadde i utgangspunktet et kristent grunnsyn, men utviklet en stadig mer kritisk holdning til kirken. Darwins utviklingslære påvirket ham på dette området
Spilte en nøkkelrolle i norsk politikk og historie
Fikk Nobelprisen i litteratur i 1903 som første skandinav
Fordypningsoppgaver:
Analyser tre verk av Bjørnstjerne Bjørnson: "Synnøve Solbakken", "Arne" og "En glad gutt".
Forelskelse, kjærlighet og kjærlighetssorg i
- "Synnøve Solbakken" (Bjørnstjerne Bjørnson)
- "Amtmannens døttre" (Camilla Collett)
og/eller
- "Kransen" (første bind i "Kristin Lavransdatter" av Sigrid Undset)
oppdatert 02.02.2020
Page visited
43847 times
Totalt:
12.471.622 visitors
Dette nettstedet er organisert av VGSkole.no som en ressursbase for elever i videregående skole
This site is designed and created by VGSkole.no for educational purposes