Om Horeri at tale
Befaler siette Bud;
Den Synd har lenger Hale
End vel kan siges ud:
Den øves ey aleene
Paa to og tre slags Viis.
Men er i mange Greene
Som tykkest Klunger-Riis.
I denne modulen skal vi arbeide med litteraturen fra 1500-tallet fram til ca. 1700.
I praksis vil dette si at vi hovedsaklig leser tekster og bakgrunnsstoff knyttet til renessansen og barokken.
I hht. læreplanen bør vi lese tekster av Petter Dass, Dorothe Engelbrektsdotter.
Norsk Språkråd: Nynorsk grammatikk (NB! Lovlige klammerformer ikke nevnt!)
Oppgaver
Mål: eleven skal
3.9.2
ha kunnskap om norsk og nordisk litteratur frå dei eldste tider og fram til ca. 1900 og samtidig få litteraturhistorisk oversikt og samanheng. Tekstene skal setjast inn i ein samfunnssamanheng. I nokon grad kan ein også trekkje inn tekstar frå verdslitteraturen.
Her er et par lenker som kan lette arbeidet med "barokken + Petter Dass" og "barokken + Dorothea Engelbretsdotter (+'Aftensalme')".
Har du noen gang sendt brev, e-post, e.l. uten å få svar raskt nok?
Det har Petter Dass! Her er en forsiktig oppfordring til Dorothea Engelbretsdatter om å 'trø til' med et svar...
Slik kan det også gjøres :-)
c)
Studer disse to bildene av Leonardo DaVinci: Jomfru og barn Mona Lisa
Hva mener du er tidstypisk ved disse to renessansebildene?
Ta så en titt på Bathsheba av Rembrandt fra 1600-tallet.
Hva finner du der?
Gå til Louvre og/eller Nasjonalgalleriet. Finn eksempler fra de to samme periodene som du synes illustrerer de tidstypiske trekkene vi har jobbet med i litteraturen. Forklar!