Romantikken i Norge - Del 3 (sm)
Tema(er)
- Norsk romantikk 1800 - 1850
- Asbjørnsen og Moe
- Nynorsk oversettelse
I denne modulen skal vi fortsette arbeidet med perioden fra ca. 1800 til 1850.
I denne modulen skal vi arbeide med tekster av
Asbjørnsen og Moe.
Det vil si at vi kommer inn på eventyrstil og eventyrtrekk igjen, og det gir følgelig en fin anledning til å friske opp det du lærte i modulene 1 og 2.
NB! Husk å samle alt du tror kan være relevant ved perioden i forbindelse med et spesialnummer om 1800-tallet som "Dagbladet" ga ut i året 1900. Det blir Helmers (gruppe 5) oppgave å organisere denne utgaven, og den skal utføres innenfor ganske stramme tidsrammer etter vi er ferdige med nyromantikken 1890-1900 :-)
Temanummeret er delt opp i tre deler: 1800 - 1850 (romantikken), 1850 - 1890 (realismen/naturalismen) og 1890 - 1900 (nyromantikken).
Du må huske på å få med deg det som står nederst i menysettet til venstre. Det er ofte svært relevant stoff.
Ressurser

= Obligatorisk
Romantikken 1800 - 1850:
Repetisjon:
Nynorskressurser:
Oppgaver
Mål 3.10: Elevane skal ha kunnskap om norsk og nordisk litteratur frå dei eldste tider og fram til ca. 1900 og samtidig få litteraturhistorisk oversikt og samanheng |
3.10.4 |
ca. 1800–1850 |
a)
Du skal nå ha en god oversikt over de viktigste sidene ved romantikken som litterær periode.
Romantikken i Norge er gjennomsyret av det vi kaller nasjonalromantiske trekk. Spesielt den siste delen av romantikken i Norge, med et høydepunkt på slutten av 1840-tallet, utviklet seg i en utpreget nasjonalromantisk retning.
Les grundig om
denne delen av vår litteraturhistorie, og studer
noen sentrale stikkord som trekker fram viktige sider ved perioden.
b)
Les
"Kværnsagn" og
"Per, Pål og Espen Askeladd".
Finn karakteristiske trekk ved tekstene! Hvilke tidstypiske sider finner du ved språkbruken i "Kværnsagn"?
Er "Kværnsagn" en typisk nasjonalromantisk historie?
Hjelp til disse oppgavene finner du i artiklene om
eventyrtyper,
eventyrstil og
sagn, og på
denne siden om de to tekststykkene.
c)
Les
om Peter Chr. Asbjørnsen og
om Jørgen Moe.
d)
Generelle problemstillinger:
- Hva var hovedtanken i nasjonalromantikken?
- Hva var den historiske bakgrunnen for den nasjonale begeistringen på 1800-tallet i land som Tyskland og Norge?
- Forklar hva begrepet 'det nasjonale gjennombrud' dekker
- Hva menes med at den nasjonalromantiske bevegelsen hadde en nasjonsbyggende funksjon?
- Diskuter betydningen av eventyrinnsamlingen som Asbjørnsen og Moe stod for. Kan du finne eksempler på at eventyrene fortsatt lever (reklame, varenavn, etc.)?
- Hva er spesielt med Asbjørnsen og Moes innsamlede folkediktning med hensyn til:
e)
Og så tar du den siste
oversettelsen fra bokmål til nynorsk basert på nasjonalromantikken...